onsdag 6 april 2011

Trädgårdsliv

Ännu ett inlägg med böcker som inspirerar. Inspiration till kreativitet. Denna gång om trädgårdsliv.


"Grönsakslandet" av Agneta Ullenius.

Denna bok
gillade jag starkt. Den tar upp 22 favoriter som är relativt lättodlade. Varje grönsak får en liten historia, tips om odling, olika sorter, eventuella problem, tips på skördning och lagring, hälsorika egenskaper.

Vackra bilder! Det finns ett kapitel om ekologiskt och till och med ett om hur du kan odla på balkongen! Det gillas verkligen. Så nu längtar jag bara efter att våren och sommaren ska börja så jag kan få nyttja min lilla balkong.


"Den lättskötta köksträdgården" av Clare Matthews

Jag äger ännu ingen trädgård. Men när jag gör det ska jag läsa denna bok mer noggrant. Den innehåller allehanda tips för hur du kan ha en lättskött trädgård med fokus på det ätbara.


Den innehåller tips om hur du ska planera planlösningen av din trädgård. Vad du ska välja att plantera. Hur du ska plantera och även lite om skadedjur, redskap och kompost.

En allt-i-allo bok som verkar innehålla det mesta. Men mer av det runt omkring än själva grönsakerna.


"Odla dina egna grönsaker" av Åke Truedsson

Även denna bok vill jag läsa mer noggrant. Denna har mer fokus på grönsakerna än det runt omkring. Det står om kålväxter, lökväxter, knölväxter, sallatsväxter, fruktgrönsaker, rotgrönsaker. Från de som man känner till till sorter man inte visste fanns. (Eller i varje fall inte jag)


Denna bok och den ovan kompletterar varandra väl i grönsaker och det runt omkring.

Jag vill äga alla dessa tre!! Då känns det som att man har allt man behöver veta i tre ynka böcker. Och vackra är dom att titta på. Men tills dess får jag väl nöja mig med att bläddra på biblioteket...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar