måndag 11 april 2011

I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig

"I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig" av Christina Wahldén

Då det varit lugnt på bibblo idag har jag lyckats läsa ut denna bok. Jag fastnade inte i den direkt, utan har försökt läsa den länge. Men efter nåt kapitel kunde jag knappt lägga ifrån mig den.

Det är en fruktansvärd bok! En bra bok, men hemsk. Det känns i hjärtat. Speciellt då jag jobbar där jag gör också.

Boken handlar om Ombeni. Hon har flytt från kriget i Kongo. Där har hon fått vara med om fruktansvärda saker. Sånt som vi inte ens kan föreställa oss. Hon har mardrömmar om det som hänt och skriken vill inte tystna. Hennes familj har nästan alla blivit mördade och hon är helt ensam. Ensam i ett kallt land där ingen vet vad hon varit med om.

Detta är en bok som tar upp ett ämne som inte är så omtalat. Ett ämne som jag stöter på var dag på jobbet. Jörns biblioteket är ett bibliotek där många asyler håller till. Asylsökande som flyr från förföljelse, från krig till ett land i hopp om att få börja om. Man möter många dagligen, vet inte hur länge dom får vara kvar. Men man har ingen aning om vad det är dom varit med om.

Boken berörde mig. Kanske har någon av "våra" asyler varit med om liknande?!

Verkligen en bok som alla borde läsa!

2 kommentarer:

  1. Jag får nog vänta ett tag med att läsa den dock. Tror inte att jag orkar med den just nu, efter att precis läst en jobbig bok. Men jag skriver upp den, för jag är nyfiken på den!

    SvaraRadera
  2. Ja man får varva dom lite tyngre böckerna med dom som är lite mer lättsamma. Även om de oftast är dom som har lite tyngre tema eller budskap som får mig att fastna i en bok. men inte alltid...

    SvaraRadera