tisdag 19 april 2011

Att rosta bröd

"Att rosta bröd" av Roger Rosenblatt

Jag älskar titeln på denna bok. Enkel och mysig. Det var faktiskt det somv fick mig att läsa boken.

Rogers vuxna dotter Amy, som också är mor och hustru dör. Hela familjens liv förändras, drastiskt. Harris, svärsonen, blir änkling med tre små barn. För att hjälpa honom att ta hand om dem flyttar Roger och hans hustru Ginny hem till familjen. Roger och Ginny som var morföräldrar blir helt plötsligt nästan som småbarnsföräldrar igen. Den tid som var förbi blir plötsligt deras vardag igen. Tillsammans möter de sorgen över Amy och försöker skapa en tillvaro som fungerar.

Allting händer i USA där vänligheten och hjälpsamheten från arbetskamrater, skolan, vänner, bekanta och grannar är mycket mer än vad jag tror många i Sverige skulle få erfara. Man hjälper och ställer upp, även för dem man kanske inte ser som sina bästa vänner. Det är inte bara i böckerna, jag vet, jag har bott där. Jag önskar och hoppas bara att vi skulle kunna få mer av den mentaliteten här... Men det kanske måste börja hos mig...

Boken är skriven i jag-form. Rogers röst. Egentligen ett väldigt sakligt berättande om livet efter Amys död. Men ändå påtaglig och känslofylld. Det är nåt speciellt med såna här böcker. Man får en glimt av någon annans liv. Jag tror att skrivandet för många är ett sätt att bearbeta sorgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar