måndag 4 april 2011

Lantliv och loppisliv

En av de många fördelarna med att jobba på bibliotek är att man får höra och läsa om nya böcker innan de ens har kommit ut.

Det blir en hel del faktaböcker bland allt det skönlitterära också. Självklart fastnar man för sånt som handlar om ens egna intressen.

Hos mig är det ofta lantliv, loppis, trädgård, kokböcker och handarbete. Det var många intressen det :) Här kommer iaf två böcker om loppis och lantliv och sen en glimt på en bok som är på väg...

"Loppisfynd: idéer och inspiration" av Karin Lindroos.

En bok som inte innehåller så mycket text. Utan mer bilder av hennes och andras loppisfynd. Boken är uppdelad i delar: sovrummet, arbetsrummet, garderoben, trädgården, köket, vardagsrummet.Varje del fylld med färgsprakande bilder.

Visst blir man glad och fylld av inspiration. I varje fall jag. En fantastiskt härlig bok att bläddra i. Enda negativa är att man blir lite putt att man själv inte lyckas fynda den ena efter den andra attiraljen.


"Vackert med vintage" av Susanna Zacke och Sania Hedengren.

En till bok med tema vintage/loppis/second hand. Men också lite tema lantliv. Denna bok innehåller mera text än "Loppisfynd". Denna bok har fyra huvuddelar och ytterligare kapitel under dessa. Välkommen in, Ut och njut, Skaparlust, Äntligen jul.

Utöver alla härliga bilder får du också tips och projekt på vad du kan skapa själv, både stora och små projekt. En hel massa tips på hur du kan inreda ditt eget hem lantligt, ljust och ja charmigt.

Också en bok att älska!


Det enda jag inte är superförtjust i med hela lantlivsstilen är att de ska vara så mycket vitt. Visst det blir ljust och fint. Men jag älskar färg och behöver mycket färg och mönster i min vardag. Det gör mig glad och piggar upp. Därför väntar jag med spänning på denna bok som kommer ut nu i april. "Inred lantligt på dit eget sätt" av Anna Örnberg. Lantligt med färg och det robusta i trä och metall. Det låter lovande...


Om du vill se några loppisfynd som jag gjort kan du kika in här http://johannarenling.blogspot.com/2011/04/loppisfynd.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar