onsdag 20 april 2011

Kajsa Ingemarsson

Jag har precis lyssnat klart på ytterligare en ljudbok på väg till jobbet idag. När jag kör bil vill jag antingen ha något väldigt intressant eller något lättsamt. Det får inte vara något svårsmält utan något som jag fastnar i och vill fortsätta köra bara för att få lyssna.

Och Kajsa Ingemarsson skriver lättsamma böcker. Ljudboken innan var också av Kajsa Ingemarsson så jag tänkte att jag skriver om båda idag helt enkelt.

"Lyckans hjul" av Kajsa Ingemarsson
Boken handlar om tre kvinnor. De bor på samma lugna villagata i samma lugna småstad. Grannar, men alla i olika skeenden i livet.
Miriam är 58, hemmafru hela livet. Hon sköter sitt hus och sin trädgård och dricker sitt kaffe varje dag vid samma tid.
Nina är 38, skild med en tonårsgrabb. Hon jobbar som frisör och är i det stora hela rätt så nöjd med sin tillvaro.
Ellinor är 28, nybliven mamma. Hon är jurist och nyinflyttad till kvarteret då hennes man fått ett bra jobb. Såsmåningom vill också hon komma tillbaka till ykeslivet.

Det flyttar in en ny kvinna till kvarteret. Men det är nåt konstigt. Det är nya bilar utanför hennes hus varje kväll. Flera stycken om dan. Hon drar ner persiennerna och tänder ljus. Vad har hon egentligen för sig? De tre kvinnorna träffas för att diskutera vad dom ska göra...och dom vävs samman. Ingenting blir alls som dom trott.

En lättsam bok. Men inte riktigt så där jättebra. Jag tycker om relationerna kvinnorna har och som utvecklas. Men själva storyn är inte så där jätterolig. En bok som jag inte känner att jag hade missat om jag inte hade läst den.

"Små citroner gula" av Kajsa Ingemarsson
Om "Lyckans hjul" inte var någon riktig hit så var denna desto bättre!

Agnes bor i Stockholm men kommer från en liten småstad. Familjen bor kvar där och ställer alltid upp. Lussan, bästa väninnan, är också ett stöd som inte vacklar. Agnes började jobba inom restaurangbranschen när hon flyttade till Stockholm och har blivit kvar inom yrket. Hon trivs väldigt bra! Hon har till och med jobb som hovmästare på en av stans finare restauranger. Men chefen är inte moraliskt riktig och det slutar med att hon får sparken. Samma dag gör också Tobias, hennes pojkvän sen fyra år, slut. Livet får sig en stor törn som hon måste klara sig förbi.

Slumpen gör att hon får börja jobba som servitris åt en gammal kollega som öppnar en ny restaurang. Små citroner gula heter den. Men hur ska det å? Gästerna är inte alls så många som dom önskat... Livet tar vändningar som Agnes inte alls förväntat sig.

Att läsa om caféer och restauranger ger mig stort nöje. Eftersom jag har en djupt boende längtan att få öppna eller åtminstone jobba/driva ett café. Bokcafé då helst såklart. Jag tycker om att läsa om processen från start. Men i denna bok var det inte bara restaurangen som var intressant. Hela storyn tyckte jag var charmig och enkel med vardagskänsla. Det hade kunnat vara i stort sett vem som helst!

En trevlig läsuppleveles och en betydligt bättre bok av Kajsa Ingemarsson enligt mig! Vet inte om jag ska våga mig på fler av henne. Verkar ju som det kan bli både hiss och diss...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar