fredag 16 maj 2014

Pelle Puck av Bengt Ingelstam

Pelle Puck och Björnligan
Pelle Puck avvaktande utvisning
av Bengt Ingelstam

I den första boken om Per Pulsén (Pelle Puck gul och blå) får vi läsa om när han flyttar till Norrland och börjar i en ny klass. Vill du läsa vad jag skrev om första boken kan du läsa här.

I den andra boken Pelle Puck och Björnligan så ska Pelle spela i sin första cup som heter Björnligan. Pelle har fått börja träna med sina egna klasskompisar och även med de tuffa killarna som går i trean. Ibland går det jättebra för Pelle och ibland mindre bra. Men han är en väldigt bra back tycker de flesta.

I den tredje boken Pelle Puck avvaktande utvisning har Pelle bestämt sig för att han vill bli målvakt. Hans mamma är inte särskilt glad över det och inte lagkamraterna heller. Pelle är bättre som back än målvakt. Den enda som tror på honom är Mayhar, Pelles bästa kompis. Men Mayhars uppehållstillstånd har gått ut för ett par år sedan. Och polisen kommer för att skicka hem dem. Det blir ett äventyr för Pelle och byn Mittnäs för att rädda familjen och låta dem vara kvar i Sverige.

Böckerna är snabblästa böcker med enkelt språk för de unga läsarna.

De är bra tycker jag. Men kan tycka att det blir mer fokus på historierna runtomkring än själva ishockeyn. Men med det sagt så finns det mycket man kan prata om i böckerna. Framförallt den sista där Mayhar blir utvisad från Sverige.

Jag fick till och med lära mig något nytt. Målvakter har tydligen speciala skridskor som är planslipade för att kunna åka i sidled. Det visste jag inte! Fast jag följer mitt lag i SHL med stor lojalitet!

 
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
Länk till adlibris, bokus
Länk till adlibris, bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar