fredag 9 maj 2014

Jag oxå! Dödsviktigt av Mia Berg

Detta är en mycket viktig bok. Den är skriven för alla barn och ungdomar som har förlorat en förälder. Men den riktar sig också till alla som befinner sig runtomkring, kompisarna.

Att sörja är en process. En process som tar lång tid. Och sorgen av att förlora en förälder kommer tillbaka flera gånger i livet. Jag tror att det är viktigt för barn och unga att veta det. Att alla sörjer olika och att man kommer att bli ledsen många gånger senare i livet.

Egentligen är det en bok för alla. För döden är något oundvikligt. Ibland får vi upptäcka det i ett tidigt skede för andra kommer det tillfället långt senare.

Hur ska man bete sig när ens kompis mamma eller pappa har dött. Vad säger man? Vad gör man? Finns det något som är rätt att säga eller blir allt bara fel?
Mia tar upp några tips om hur man som kompis kan vara där. Vad man kan göra.

Jag tycker egentligen att boken är till för alla. Jag önskar att denna bok hade funnits för två och ett halvt år sedan. När min svärmor dog. Hur skulle jag bete mig mot min svägerska, i sena tonåren. Eller min man som just förlorat sin mor?
Även om den är riktad till ungdomar så kände jag att jag nog hade haft nytta av den. Förstå lite mer och kanske framförallt tipsa om boken att läsa själva.

Boken är verkligen lätt att läsa trots det tunga ämnet. Den är inte fylld av det dystra utan är snarare fylld med en gnutta av hopp. Till slut lär man sig att leva med sorgen och saknaden.

Mia berättar själv om när hon förlorade sin pappa när hon var sju. Sen berättar fyra kända personer om när de förlorade sin ena förälder som barn. Hur det har påverkat dem och framförallt hur sorgeprocessen såg ut. Det ser väldigt olika ut dem emellan.

Trots att den är för ungdomar tycker jag att man kan läsa den även i yngre klasser och prata om vad man kan göra eller hur det kan vara att förlora en förälder. Eller läsa den själv för att kunna bemöta ett barn som förlorat sin förälder.

Detta är första delen i serien "Jag oxå". En serie med böcker för ungdomar om svåra saker som alla borde prata mer om.


 
Läs även andra bloggares åsikter om ,


Länk till adlibris, bokus






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar