tisdag 8 oktober 2013

Livet efter dig

Livet efter dig av Jojo Moyes

Boken fick mig att tänka på den fantastiska filmen "en oväntad vänskap".
En bok som jag var glad var just under 400 sidor lång så att jag fick njuta av den länge.
 
Vad? Detta är utan tvekan en underbar kärlekshistoria.

Will Traynor var en atletisk och framgångsrik eftertraktad ung man i London. Men en dag förändrar en motorcykelolyka allt detta. Han blir totalförlamad och finner ingen som helst glädje i livet längre.

Louise Clark är raka motsatsen till Will. Hon jobbar på ett sunkigt kafé. Bor hemma och försörjer hennes föräldrar på sin dåliga lön. Hon har inga som helst drömmar om att ta sig någon vart eller kämpa sig uppåt. När kaféet ska stänga blir Lou arbetslös.

I akut behov av pengar så tar hon jobbet hos Will, i brist på annat. Hon ska vara hans sällskapsdam. Underhålla honom, mata honom, försöka få honom att orka med livet. Men Will har bestämt sig att hans liv är helt tömt på glädje och han tänker göra slut på eländet. Lou bestämmer sig för att försöka få honom att ändra sig. Visa att han kan ha ett liv fyllt av saker trots att han sitter i rullstol. Han är inte särskilt charmig och svår att ha att göra med.

Ingen av dem kunde ana hur deras möte skulle komma att förändra deras liv och varandra så totalt. 

Jag? Jag är en person som lätt blir känslomässigt involverad. Och det är inget undantag när jag läser. Jag lever mig lätt in i historier, platser, människors liv...kanske just för att jag läst så mycket. Extra mycket blir det med en riktigt bra bok som fångar en. En sån där man blir helt uppslukad och inte kan sluta läsa. Man verkligen känner att man är där med karaktärerna. Då och då stöter jag på en bok som verkligen går rakt in i märgen på mig. Det känns som att jag är med. Jag blir engagerad i karaktärerna och vill att de ska vara verkliga. Att historien ska vara baserad på en sann historia, bara för att det är så fint!

Det här var en sån bok. Förvänta dig att gråta, skratta, till och med bli arg. För det blir man. Flera gånger om. Även om ämnet är tungt är inte boken det. Det finns humor, värme. Inte heller känns den sliskig och överfylld av klyshiga kärleksscener. Kärleken är äkta. Personerna är äkta.
 
Och?  När jag slog igen sista sidan och torkade bort mina tårar gav jag boken till min man att läsa."

Absolut en av mina bästa böcker på sista tiden. Och i år har jag faktiskt läst många BRA böcker. Den är fantastisk! En bok jag kommer att köpa till min bokhylla bara för att komma ihåg att läsa den en gång till, nån gång


 

Läs även andra bloggares åsikter om ,
Länkar till bokus, adlibris

1 kommentar:

  1. Spännande. Jag har den i min läsarhög i höst/vinter.
    Ha en fortsatt bra tisdag.
    Kram Cissi
    http://cissigrip.blogg.se

    SvaraRadera