onsdag 11 maj 2011

Brida

"Brida" av Paulo Coelho

Jag har inte läst många av Coelhos böcker. Jag tyckte starkt om "Vid floden Piedra satte jag mig ner och grät". Men "Brida" är jag inte så förtjust i alls.

Brida är kvinna från Irland som har en ovanlig gåva och en ovanlig önskan. Hon är nyfiken på magi och söker sig till en mästare med en önskan om att få bli undervisad. Hon vill lära sig måntraditionen och hoppas kunna få svar på frågor hon har.

Boken handlar om just Bridas väg och utbildning i månens tradition. Hon lär sig av mästaren samt en häxa. Den handlar i mångt och mycket om att finna sin andra hälft. Magin kan avslöja detta.

Hela boken genomsyras av magi och det som är udda är att Coelho länkar magi till det andligt kristna också. Vilket för mig är märkligt då kristna inte alls varit vänligt ställda mot häxor.

Tyckte handlingen var långsam och inte särskilt spännande. Alldeles för mycket ritualer för att det skulle flyta på som en berättelse. Tyvärr. Omslaget var det som lockade mig att läsa boken...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar