tisdag 15 april 2014

Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman


Vad? Elsa är sju år gammal. Men hon är lillgammal och mycket klokare än andra barn i sin egen ålder. Mycket har hon lärt sig från Wikipedia. Hennes föräldrar är skilda och hon bor med sin mamma. Mormor umgås hon med nästan hela tiden. Men det är inte alla som gillar mormor. De tycker att hon är besvärlig. Men Elsa tycker att hon är den bästa som finns även om hon är lite galen. Och mormor skulle göra vad som helst för Elsa.

Det är mormor som berättar om Miamas, sagolandet. Där allt kan hända och man kan få råd hur man ska göra i livet och med människor som är lite besvärliga. Landet Miamas är Elsas tillflykt när allt annat runtomkring är svårt.

Men mormor blir sjuk och dör. Elsa vet inte vad hon ska göra. Hon känner sig ensam. Men mormor har gjort en skattjakt för henne. Hon ber Elsa leta efter brev och ge dem till personer som mormor hade velat säga förlåt till. Hon får reda på massor efter vägen som hon inte alls visste om sin mormor.

Jag? Visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig av den här boken. Hans första bok tyckte jag inte särskilt bra om och läste inte klart den. Så när min syster gav mig denna som ljudbok så var jag lite tveksam. Men kanske skulle jag ha lyssnat på En man som heter Ove. För denna var betydligt bättre. Om det hade med inläsningen eller boken vet jag inte riktigt. Säkert mest boken.
 
Och? Titeln är mycket fin. Förlåt är ett vackert ord. Ett sånt där ord som har så många innebörder beroende på vem som säger det och när.
 

 
Läs även andra bloggares åsikter om ,

Provläs boken på bokus
Länk till adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar