fredag 29 november 2013

Gregor från ovanjord av Suzanne Collins

Gregor fick inte följa med på sommarlägret i år. Hans mamma måste jobba och Boots, hans tvååriga lillasyster måste passas. Farmor har blivit för dålig för att kunna ta hand om henne själv. Så Gregor måste göra det. Hans pappa har varit försvunnen i två år, sju månader och tretton dagar.

En eftermiddag så hittar hon en öppning i tvättstugan och när Gregor tittar efter sugs de båda in i hållet. Det fallar och faller och faller. Till slut hamnar det någonstans mörkt. I underjord. En helt egen värld. Här lever människor som har lila ögon och är mycket blekare än de själva. Men det är inte bara människor som lever här. Utan även råttor, kackerlackor och spindlar. Som är mycket större än hemma!

Det är ett krig på gång mellan de olika arterna som bor i Underjord. Gregor vet inte riktigt vem han och Boots kan lita på. Boots verkar inte rädd för någonting. Det enda han vill är att ta sig hem igen. Men det visar sig att Gregor är en del i en profetia om Underjordens öde. En krigare som ska söka efter något och i sökandet kommer ett beslut att visa stadens öde.

Det är en spännande bok och säkerligen en bladvändare för många. Även för mig tidvis. Spänningen trappas verkligen upp i slutet. Fram tills dess potionerar Suzanne Collins ut en lagom mängd spänning eftersom, tillräckligt för att man ska fortsätta att läsa.
Språket är bra. För mig kändes handlingen lite barnslig i början, med djur under marken som pratar. Men mindre och mindre barnslig/löjlig allt eftersom jag läste. Spänningen förmedlar hon bra. Det finns även en rolig underton genom boken.

Suzanne Collins har även skrivit hyllade Hungerspelen. Men Gregor böckerna skrev hon innnan. Det är först nu de kommit på svenska. Så förvänta er inte en ny serie Hungerspelen.

Gregor från ovanjord är den första av fem. Del 2 finns ute redan och del 3 kommer nu i höst. Om jag kommer att läsa resten vet jag inte riktigt. Varje bok verkar vara ett eget äventyr. Även om man introduceras till världen i den första.

Det var inte en av mina bästa böcker, men absolut helt ok!



  Läs även andra bloggares åsikter om
Länkar till bokus, adlibris

2 kommentarer:

  1. Jag tror absolut att den kan gå hem hos den tänkta målgruppen!

    SvaraRadera