fredag 1 november 2013

Vår katastrofala historia av Jess Rothenberg


För det första tycker jag inte alls om framsidan till den här boken. Den känns barnslig för att vara en ungdomsbok.

För det andra vet jag inte riktigt vad jag tycker om boken.

Till en början tyckte jag att den var lite barnslig. Men halvvägs in i boken blev den lite bättre. Den blev helt klart mer fängslande. Jag fick lära känna karaktärerna bättre och kunde känna deras känslor mer.

Boken:
Aubrie, smeknamn Brie och alla andra namn du kan komma på som syftar till ostar, dör.
Hon har haft ett svagt hjärta sedan hon var liten och man tror att hon dog av en hjärtinfarkt. Fast hon bara är 15 år. Men Brie vet att hon dog av ett brustet hjärta. Det var Jacobs fel. När han sa att han inte älskade henne längre.

Hon vaknar upp i pizzerian "A little slice of Heaven". Aldrig någonsin tänker hon förlåta Jacob. Istället tänker hon hämnas. Få honom att ångra det han gjort, att våndas. Men det går inte riktigt som hon tänkt sig.

Patrick är också död. En kille nästan fyllda arton år, som dog på åttiotalet. Han försöker lotsa in Brie i livet som död och alla regler som finns. Men det är nåt han inte berättar. Något som känns som att det tomrum som funnits fallit på plats.

Det är inte så enkelt som att bara stiga ner på jorden, busa lite och sen upp igen. Hon vill tillbaka. Till familjen, vännerna, livet. Det finns ett sätt tydligen men är det värt det?

En kärlekshistoria. En historia om hämnd, förlåtelse, att gå vidare.
De teman som finns i boken är det inget fel på. De är bra saker att fundera kring.

Och egentligen inte boken heller.
Kanske jag bara har lite för många år på nacken för att slukas upp av det som en tonåring kanske skulle.

 
Läs även andra bloggares åsikter om
Länkar till bokus, adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar