måndag 28 mars 2011

Att läsa eller att lyssna

Eftersom jag har lång körväg till och från jobbet varje dag så lyssnar jag på ljudböcker. Det hade varit outhärdligt nästan annars. Att "förlora" så mycket tid på ingenting. Men nu har jag ju den lyxen att jag får två timmars lästid varje dag. Minst. För ofta läser jag på kvällen hemma också.

Men det här med att lyssna. Har varit lite motsträvig till det. Jag vill som kunna bläddra i boken, känna bladen mellan fingrarna, tyngden av boken, försvinna en stund. Tycker det är lite svårare med en ljudbok. Det kan lätt bli så att man tänker på annat, råkar somna och inser att skivan är slut utan att veta vad det var man just lyssnade på. Men i bilen kan man ju inte somna. Eller åtminstone SKA man inte det. Så då passar det ju bra.

Ska dock försöka mig på att lyssna hemma också. Iaf när jag pysslar. Då får man ju läsa och pyssla samtidigt och känner inte att man borde läsa mera o allt annat mindre. Men att sluta läsa o bara lyssna. Kommer nog aldrig hända. Det är en speciell känsla. Och sen vissa böcker dom vill man helt enkelt läsa. Just för att man vill ha den speciella känslan och inte missa någonting!!

Jag tyckte om Sara Kadefors. Hon läser sina egna böcker. P.O. Enquist var inte kul att lyssna till. Sååå låångsaamt han pratade.

Men Katarina Ewerlöf!! Jag vill att hon ska läsa alla böcker jag vill lyssna till!! Helt fantastisk. Hon lever sig in i varje karaktär. Ger dem en röst och när dom snyftar, ja då gör hon det. Fantastiskt. Fantastiskt. Fantastiskt.

Man kanske kan både läsa och lyssna.
Måste det vara antingen eller?

2 kommentarer:

  1. Jag har börjat att lyssna på böcker på bussen till och från jobbet, väldigt behändigt. Jag har även slutat ta med en tryckt bok när jag åker bort, numera laddar jag ner en till min iPod - tar mycket mindre plats.

    SvaraRadera
  2. Ja det blir verkligen mindre vikt att kånka på. Men jag skulle nog sakna känslan att hålla i bläddra i boken.

    Det finns en tid och plats för båda helt enkelt.

    SvaraRadera