tisdag 25 mars 2014

Läsarna i Broken Wheel rekommenderar av Katarina Bivald


Vad? Sara är 28 år och kommer från Haninge. Amy är 65 år och kommer från Broken Wheel i Iowa. Dessa två kvinnor har brevväxlat i två års tid. Bytt tankar om livet men kanske framförallt om böcker. Deras kärlek till litteraturen är likasinnig. Amy vill att Sara ska komma och hälsa på i USA. Sara åker dit men när hon kommer fram är Amy död.
 
Broken Wheel är en liten liten stad långt ute på vischan. Men Sara bestämmer sig för att vara kvar. Människorna i Broken Wheel är mycket vänliga och även om de är lite konstiga och extrema så känner Sara att hon har hittat en plats där hon hör hemma, stadens invånare blir hennes vänner och de tar hand om henne.
 
Med Amys alla böcker startar Sara en bokhandel. Allt för att hon vill sprida litteraturens glädje till resten av staden. Men hon har ju bara ett turistvisum. Vad händer när det är dags för henne att åka hem?

Jag? Detta är Katarina Bivalds debutroman. En mysig feel good bok. Fylld med romantik, humor, vänskap och fantastiska textstycken. Och kanske det bästa som genomsyrar boken... kärleken till böcker. Jag väntar med spänningen på att se vad mer hon kan komma att skriva.
 
"Böcker eller människor, frågar du. Det är ett svårt val, måste jag säga. Jag vet inte om människor betyder mer än böcker - de är definitivt inte trevligare, eller roligare, eller mer trösterika...och ändå hur mycket jag än vrider och vänder på frågan så måste jag nog ändå välja människor i det långa loppet. Jag hoppas att du inte förlorar all tilltro till mig när jag erkänner det här.
Jag kan inte för mitt liv förklara varför jag har den dåliga smaken att föredra människor. Om man ser till blotta antalet så vinner böcker definitivt - i hela mitt liv har jag kanske älskat en handfull människor, att jämför med tiotals eller hundratals böcker (och då räknar jag bara de böcker som jag verkligen har älskat, de som man blir glad av att se, som alltid får en att le oavsett vad annat som händer i ens liv, de som man hela tiden återvänder till som en gammal vän och minns exakt var man "träffades" första gången, jag är säker på att du vet vilka jag menar). Men den handfull människor som man älskar...de är nog faktiskt värda alla de där böckerna"
- Ur Läsarna i Broken Wheel rekommenderar av Katarina Bivald.
Endast en sann bokälskare kan nog förstå svårigheten i att välja om man föredrar böcker eller människor. Ibland, ofta, skulle jag nog vilja påstå böckerna. De sviker en aldrig, finns alltid till hands och gör livet lättare för den stund man flyr in i bokens värld.
Men i slutändan så är det ändå människorna.
Hur bra en bok än er så kan den inte ge den värme som en kärleksfull kram ger.
Vad ger det att föredra böcker om man inte kan berätta för någon om dem?
Dela dem med andra?
 
Ett fantastiskt citat! Vad föredrar du?
Böcker eller människor?

Och? Vi har precis börjat bygga ihop fler bokhyllor hemma. Den vägg vi hade räcker inte på långa vägar. Så vår ena soffa fick flytta ut till gäststugan och nu finns det två väggar till med plats för "platsbyggda" bokhyllor. Längtar efter att få fylla dessa med mina kära vänner, härliga bokdoftande blad...kanske en kopia av denna bok förtjänar sin plats också.
 
"Sophy förde boken till ansiktet, fortfarande försiktigt och varsamt, och andades långsamt in genom näsan. Hon log. "Känner du? Doften av nya böcker. Olästa äventyr. Vänner man ännu inte har lärt känna, timmar av magisk verklighetsflykt som väntar."
 
 
 

Läs även andra bloggares åsikter om ,
Provläs boken på bokus
Länk till adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar