måndag 28 januari 2013

Läsande av en viss art

Jag har upptäckt att mitt läsande är av en viss art.
Det är så att när jag läser en bok tar det väldigt lång tid ibland.
Ibland går det däremot fort om man blir uppslukad av boken och dess handling.
Som för många andra.
 
Men det lustiga är hur jag kommer ihåg en bok eller inte.
Jag läser mycket. Olika mycket i olika perioder av livet.
Men det blir många böcker under ens livstid i varje fall.
Jag tycker det blir stört omöjligt att komma ihåg alla.
 
Böcker som jag verkligen gillar kommer jag ihåg.
Inte alltid allt i boken.
Ibland är det handlingen.
Ibland är det någon eller några av karaktärerna.
Eller miljön där det utspelar sig.
Ibland en känsla som jag hade när jag läste boken.
Eller vart jag befann mig när jag läste boken.
Det beror nog lite på vad det just var som jag fastnade för i boken.
Är den riktigt bra kommer jag ihåg alltihop.
 
Jag läser oftast alla böcker jag börjat läsa.
Har jag väl börjat kan jag som inte riktigt sluta.
För det kan ju faktiskt hända att det vänder och blir en riktigt bra bok
 sisådär 100 sidor in i boken.
Så jag måste alltid ge den en chans.
 
Visar det sig att det är en dålig bok
Ja då kommer jag oftast inte ihåg den alls!
Undantaget om det är en otroligt dålig bok så där ofantligt dålig.
Då kommer jag ihåg den bara därför.
Men jag tycker inte många böcker är extremt dåliga.
Oftare hamnar böckerna så där neutralt.
 
Och böckerna som hamnar så där neutralt dom kommer jag inte ihåg!
Som att den inte var värd att lagras bland alla minnen.
Det kan vara lite jobbigt.
Speciellt när framsidan tilltalar mig men inte innehållet.
Då kan jag falla för framsidan igen.
Tro att jag inte läst boken.
Bara för att upptäcka en bit in att det här känner jag ju faktiskt igen.
Så har jag redan läst boken och antagligen inte gillat den särskilt mycket.
(men då brukar jag faktiskt hoppa över att läsa ut boken)
 
 
Kommer ni ihåg alla böcker ni läser?
Eller har ni också selektivt minne?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar