tisdag 29 januari 2013

Det goda inom dig

"Det goda inom dig" av Linda Olsson
Linda Olsson är en författare som jag blev oerhört förtjust i när jag läste
"Nu vill jag sjunga dig milda sånger".
Eller jag egentligen är det den boken jag gillar.
Den är fantastisk. Läs den om ni inte gjort det innan!

När "Sonat till Miriam" kom blev jag överlycklig och hoppades på en lika bra bok.
Men tyvärr tyckte jag inte alls om den.
Minns den knappt alls nu.
(se mitt förra inlägg om mitt selektiva minne när det kommer till böcker)
Blev så besviken.

Men så kom "Det goda inom dig".
Och jag tänkte att jag måste ge henne en chans till.
Med hopp än en gång om en lika bra bok som den första läste jag denna.
Men tyvärr ytterligare en besvikelse :(

Dock var denna ändå helt ok.
Bara inte lika bra som den första.
Men bättre än den andra.

Man får följa kvinnan i boken i två tidsvärldar.
Den ena är realtid.
En svensk kvinna som flyttat till Nya Zeeland.
Det är inte lätt att komma utifrån och flytta dit hon bor. Hon är lite av en outsider.
Men det är ok. Hon bekantar sig med en liten pojke som hon inser inte har det så bra hemma, behandlas illa. Men hon ser vilken begåvning han är och deras relation blir livsviktig. För dem båda.

Den andra är dåtid ur minnen.
Man får följa kvinnan i hennes förflutna genom hennes minnen. En trasig sådan.
Kärleken till familjemedlemmar men sedan hur tillvaron förändras.
Från lycka till mardröm.

Boken var bra skriven. Jag gillar hennes skrivsätt.
Som sagt en okej bok. Ungefär vartannat kapitel var realtid och vartannat minnen.

Jag fängslades mer av storyn i det förflutna. Och det andra blev mer som en tröskel att ta sig över för att få fortsätta där minnet slutade.

Ska man läsa någon av hennes böcker är det absolut den första
"Nu vill jag sjunga dig milda sånger"

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar