lördag 18 juni 2011

Om jag stannar

"Om jag stannar" av Gayle Forman

Denna bok är helt fantastisk!! Har precis läst den andra boken som nykommit ut (nästa inlägg blir om fortsättningen). Tänkte jag skulle skriva om den första först. Läste den för ett par år sedan men den är skarp i minnet!

Om jag stannar handlar om Mia. Om hon ska stanna eller inte. Mias familj är med om en fruktansvärd bilolycka. Hon finner sig själv stå utanför bilvraket och se sina föräldrar som har blivit utslängda från bilen totalt krossade. Sen ser hon en hand från bilvraket...hennes egen.

Boken utspelar sig under ett dygn. Ett dygn då Mia är medvetslös och svårt skadad men samtidigt kan hon se folk och följa händelserna utanför sin egen kropp. Hon måste bestämma sig för att leva utan sin familj eller dö ifrån dom som fortfarande lever och älskar henne.

Bokens röda tråd är musik. En musikfamilj, Mia är cellist och Adam hennes pojkvän har ett någorlunda känt rockband. Det är vackert och musiken vävs in i historien på många sätt.

Boken är skriven ur Mias perspektiv. Tillbakablickar och det hon är uppmärksammar där hon hänger på en skör tråd mellan liv och död. Man rycks med. Man vill hjälpa henne att välja, känner hennes smärta.

En av de bästa böcker jag läst på flera år! Men jag varnar er det är en gråtbok!! Jag grät floder. Även om den inte är alltigenom sorglig.

Ända till slutet hålls man för att se vad valet blir.

Andra boken är ur Adams synvinkel. Precis lika bra bok!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar