tisdag 14 juni 2011

Burk-Curt samlaren som blev miljonär

"Burk-Curt samlaren som blev miljonär" av Åke Lundgren

Som Skelleftebo så måste man nästan läsa om Burk-Curt. Jag har inte bott här så länge så jag har personligen inget minne av denna man. Men jag har hört om honom. Så det var intressant att få läsa om dennes liv.

Ett tragiskt öde. Det enda han gjorde på äldre dar var att samla burkar. Men med burksamlandet, fondplaceringar och arv lyckades han skrapa ihop en förmögenhet. Vem trodde det om en burksamlare? Men ett tragiskt öde. Vad ska man med mycket pengar till om man inte använder dom?

Boken var inte heller särskilt bra skriven. Simpelt. Vilket förvånade mig. Har läst annat av Åke Lundgren som jag tyckt om. Den va snabbläst och inte alls tung att läsa trots den sorgliga historien.

Som sagt en bok man som Skelleftebo borde läsa.

1 kommentar:

  1. Jag tänkte tvärtom - jag behöver inte alls läsa den för att jag är skelleftebo. :-D

    Nä, men jag har också stått och bläddrat i den så jag gissar att vid något tillfälle får den nog följa med hem från bibblan...

    SvaraRadera