fredag 2 augusti 2013

Intet

Intet av Janne Teller

Jag fick vibbar av "flugornas herre" när jag läste denna bok.
Vad och varför kan jag inte sätta fingret på. Bara en känsla.

Den sätter verkligen igång tankarna. Om mening, meningen med livet, moral och ja själva livet, betydelsen. Finns det någon betydelse?

En kort bok, lättläst. Passar bra att ha på högstadiet och även gymnasiet. Att den är spännande är ju också ett plus. Det var svårt att lägga ifrån sig boken.

Agnes går i klass 7A. Det är hon som berättar historien. Pierre Anthon gick i hennes klass och en dag bestämde han sig för att ingenting har någon betydelse. Han klättrade upp i ett plommonträd och ropade till klasskompisarna varje gång de gick förbi. Hånade dem, påminde dem om att ingenting betyder något.

Klassen blir väldigt upprörda. De vill få ner honom från trädet men framförallt vill de visa honom, och även sig själva tror jag, att det finns sådant som har betydelse i livet.

De hittar en gammal såg och det hela börjar som en lek. Var och en måste ge upp något viktigt och lägga det på högen. Samla bevis för att visa Pierre Anthon att det finns sånt som betyder något. Visst läggs det fina saker dit men inget som har jättestor betydelse.
Så de bestämmer att en person börjar och får bestämma vad en annan i klassen måste lägga dit. Och sen blir det nästas tur osv. På så vis blir det något som verkligen betyder något. Och känner man någon väl kan det bli mycket svårt att avstå från just den grejen. Det börjar smått men eskalerar. Och när en i klassen fått lämna ifrån sig sin hamster går det inte att stoppa.
Jag fick rysningar! De är ju bara barn!
Vad skulle jag bli tvingad att lägga på högen?

En bok väl värd att läsa och fundera kring vad som har betydelse i livet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar