tisdag 18 juni 2013

Allt jag önskar mig

Allt jag önskar mig av Grégoire Delacourt

Vad? Jocelyne driver en sybehörsaffär i den lilla staden Arras. Vid sidan om, för att hon tycker att det är roligt, har hon också en blogg om tyger, knappar, tips och råd, allt som har med sömnad och handarbete att göra. Hon är gift med Jocelyn, kanske inte hennes drömprins men han dök upp. De har två vuxna barn samt ett barn som dog vid födseln. Hon lever ett lugnt stillsamt liv. En gång drömde hon om mer men nu är hon tillfreds med livet som det är.
Bredvid butiken finns en frisörsalong som drivs att tvillingsystrar. De spelar alltid på lotto och en dag lyckas de övertala Jocelyne att också spela. Hon vinner. En stor summa pengar 18 547 301 euro!!
Blir pengarna en lättnad eller en börda? Hon kan nu få allt hon önskar sig men kommer livet då att fortsätta som vanligt.

Jag? Ännu en bok från Sekwa förlag. Mitt favorit förlag. Böckerna har ofta lite feel-good över sig fast ändå inte. Det finns något sorgligt och mörkt i många av böckerna. Sekwa ger ut fransk litteratur på svenska. Kvinnliga författare har företräde vilket också är lite extra roligt. Böckerna går snabbt att läsa. Texten flyter på bra. Ibland kan det kännas som att det är samma författare. För mig har Sekwa hittat en liten nisch och det märks att det är bok från Sekwa. Ett förlag som passar mig.
Det är dock lite jobbigt att de ger ut så många böcker per år att jag inte hinner hålla ikapp med läsningen.

Och? "Det är bara i böckerna som man kan byta liv. Som man kan radera allt med ett enda ord. Koppla bort det tunga och svåra. Sudda ut alla usla handlingar och plötsligt, i slutet av en mening befinna sig vid världens ände." s 35


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar